Ketemu Hantu Waktu Mancing: Based On True Story Part 2 (Final)

Ketemu Hantu Waktu Mancing: Based On True Story Part 2 (Final)

Kalau di part sebelumnya: Part 1, Ridwan dan kawan-kawan mendengarkann suara yang asing kali ini apa ya di kisah ketemu hantu waktu mancing part selanjutnya, langsung aja kita simak yuk.

Ketemu hantu waktu mancing part 2

Tidak lama begitu kami sudah pun sampai ke destinasi yang di tuju dalam jam 5. Aku letak kereta tidak jauh dari kawasan kami memancing. 

Tempat yang indah dan nyaman yaitu sebuah sungai yang jarang orang pergi sana, memang sangat bersih tempat tu. 

Ilustrasi (wallpapermaiden.com)

Lihat sekeliling, dah macam tempat terjaga pula. Aku bermonolog “memang luas tempat ni, tapi rasa menyeramkan pun ada.

Kami mulakan pemancingan dari tempat yang berbeza. Aku berada di posisi tengah dan Hakim sebelah kanan serta Azri pula disebelah kiri ku. 

Jarak kami tidak jauh dalam 5 6 langkah. 

Kami rasa sangat seronok masa memancing tu, bercerita tanpa melihat masa yang tetap akan berjalan. 

Kelihatan di hujung pokok-pokok warna keemasan dari langit telah pun berkilauan dan itu menandakan yang malam bakal tiba.

Perasaan aku ketika itu bercampur baur dengan keseronokan dan ketakutan. Apa tak takutnya, dah tempat jauh lepas tu takda orang pula dekat situ. 

Aku cuba mengajak Hakim dan juga Azri untuk segera pulang sebab dah terlalu lewat dah. 

Lagi pula pendapatan ikan yang kami dapat cukup sekadar kami bertiga untuk makan. Dah kira boleh dah, asal dah dapat memancing bolehlah. 

Hakim meminta dalam 30 minit lagi untuk pulang, sebab dia rasa belum puas dengan tarikan ikan yang mengena jorannya. 

Dalam waktu menunggu tu, Hari semakin kelihatan dah nak gelap. Hati aku masa tu memang tak senang dah. Rasa nak balik sendirian dah masa tu.

Dalam masa menunggu Hakim habis memancing. Tiba-tiba kedengaran kicauan burung-burung bertebangan di kawasan tu. Mata aku berkali kali melihat sekeliling kawasan yang penuh dengan pokok-pokok besar.

Ilustrasi (telva.com)

Aku cuba memerhati di setiap sudut dan hujung-hujung pokok, sebab masa tu aku dan Azri dah memang selesai tinggal nak gerak balik dah, cuma menunggu Hakim yang masih belum selesai. 

Tiba-tiba terlihat dihujung pokok satu bayangan hitam seakan berlari dengan laju dan berhenti di celah-celah pokok. 

Aku tersentak seketika, dan cuba memerhati dengan betul, apakah betul yang aku lihat itu benar atau sekadar imaginasi aku ketika itu. 

Yaa memang benar apa yang aku telah lihat dengan kedua biji mata ku benar-benar terlihat satu lembaga hitam yang sangat besar di celah-celah pokok yang besar. Aku lantas berpaling wajah dan beristigfar serta berdoa agar tiada apa yang berlaku.

Dengan serta merta aku mengajak Hakim dan Azri untuk pulang. Sebab hari pun dah nak gelap. Alhamdulillah, Hakim akur untuk balik. 

Aku mengemas semua barang ke dalam kereta dan terus balik ke rumah masing-masing. Dalam perjalanan nak balik tu, aku tidak menceritakan dengan apa yang telah aku lihat. 

Aku lihat Hakim dan Azri masing-masing kelihatan letih. Kami berborak borak kosong sepanjang perjalanan balik. Gara-gara ketemu hantu waktu mancing.

Keesokan hari, aku demam dan merasa badan sangat lemah. Mak aku bawa aku ke hospital dan hanya diberikan ubat tahan sakit dan juga ubat demam. 

Dalam keadaan badan sangat lemah aku hanya mampu berbaring dan duduk saja ketika itu.

Malam pada hari tu juga, satu bisikan suara yang sangat halus kedengaran dari sudut telinga kiri ku.... 

“Kenapa kau biarkan aku…” kenapa kau biarkan aku? Kenapa !!!!!? “. Aku terus teriak arghhhhh… dan terus memanggil mak ku.

Malam itu juga aku menceritakan mengenai bisikan yang aku dengar kepada mak ku. Mak terus menelepon pakcik aku untuk datang tengokkan aku, dan dalam masa yang sama mak aku cuba tenangkan aku masa tu. 

Tidak lama kemudian, pakcik aku datang sebab rumah pakcik aku tidaklah jauh sangat dengan rumah kami. 

Pakcik melihat aku dengan tersenyum dan mengelengkan kepala, seakan sudah tahu apa yang kena dengan aku. Untuk pengetahuan, pakcik aku ni kira pandai jugalah dalam perubatan islam ni.

Pakcik aku lantas membacakan ayat-ayat yang mana aku sendiri juga tidak tahu sebab masa tu keadaan aku memang lemah. 

Pakcik mengatakan yang aku terkena teguran dari makhluk lain. Selesai sesi mengubat tu, pakcik aku memberikan segelas air untuk diminum bagi menenangkan lagi keadaan ku ketika itu.



Facebook Conversations


"Berita ini adalah kiriman dari pengguna, isi dari berita ini merupakan sepenuhnya menjadi tanggung jawab pengguna"