Mantan Menteri Agama Jual Jam Mewah, Dananya Dipakai Bantu Palestina

Mantan Menteri Agama Jual Jam Mewah, Dananya Dipakai Bantu Palestina

Mantan menteri agama Malaysia, Zulkifli Mohamad Al-Bakri, baru-baru ini melelang jam tangan mewahnya. Ia mengunggah foto jam Rolex di Instagram pribadinya yang merupakan pemberian dari Raja Arab Saudi Salman Abdulaziz Al Saud pada 2017 silam.

Ia melelang jam tersebut dengan harga awal RM40 ribu atau sekitar Rp133 juta. 

Dari uang tersebut, Zulkifli berniat untuk menjadikannya donasi kepada masyarakat Palestina.

"Saya ingin membuka bidaan jam Rolex kesayangan saya ini dengan harga tapak RM40,000. Kenaikan bermula RM100 ke atas. Hasil bidaan akan didermakan sepenuhnya untuk kebajikan rakyat Palestin yang sedang menderita di sana," tulis Zulkifli Mohamad dalam unggahan Senin (30/10).

"Saya buka kepada yang berminat, untuk membida di ruang komen," lanjutnya.

Melalui unggahan terbarunya pada Selasa (31/10), Rolex milik Zulkifli Mohamad sudah terjual oleh seorang pria asal Johor, Malaysia.

Jam miliknya itu berhasil terjual dengan harga RM135 atau sekitar Rp 499 juta. 

Namun sampai saat ini tak diketahui siapa sosok pembeli jam tangan itu. Wajah pembelinya pun juga disensor meski diunggah di media sosial.

"Alhamdulillah, telah sempurna penyerahan jam Rolex saya yang merupakan derma kurnia Raja Arab Saudi, DYMM Al-Malik Salman bin Abdulaziz Alsaud hafizahullahu ta'ala kepada pemilik baharunya, seorang "Hamba Allah" daripada Pasir Gudang, Johor," tulis Zulkifli.

"Saya tanya kepada beliau, "Mengapa terdetik untuk membida dengan nilai RM135,000 pada 7 minit terakhir sebelum ditutup pada jam 12 tengah malam semalam?" Pembida ini sebak dan kemudiannya menangis. Jawapannya kerana ia adalah derma kurnia Raja Arab Saudi, milik saya, dan demi Palestin," lanjutnya.

Zulkifli sendiri berencana ke Jordan untuk menyerahkan RM100 ribu langsung kepada pengungsi Palestina di Amman, melalui Muslim Care Malaysia.

Sedangkan sisa RM35 ribu akan diserahkan kepada 8 badan amal terpilih, yaitu MERCY Malaysia, Global Peace Malaysia, Cinta Gaza, Aqsa Syarif, PAS Relief, MAPIM, Aman Palestin dan MyFundAction.



Facebook Conversations


"Berita ini adalah kiriman dari pengguna, isi dari berita ini merupakan sepenuhnya menjadi tanggung jawab pengguna"